mm1 zaawansowany
Dołączył: 20 Lis 2009 Posty: 62
|
Wysłany: Nie Maj 22, 2011 09:16 Temat postu: Wykład 2 |
|
|
Proces zakupu obejmuje działania i procesy związane z zakupem produktów i usług, których celem jest zaspokojenie istniejących potrzeb.
W procesie zakupu wyróżniamy etapy:
1. uświadamianie potrzeb
2. identyfikacja sposobów zaspakajanie potrzeby
3. ocena alternatywna wyboru
4. zakup i jego ocena
___________________________________________________________________________
Diagram Maslowa
http://www.olimpiada.edu.pl/upload/image/piramida_maslowa_pyt_4_centralne_OPIV.jpg
___________________________________________________________________________
Identyfikacja sposobu zaspokojenia potrzeby stwarza podst. przesłanki do opracowania skutecznych strategii oddziaływania na konsumentów.
Identyfikacja sposobu zaspokojenia potrzeby może być przeprowadzona następująco:
-własne doświadczenie
-powołanie sie na czyjeś doświadczenie
-łączenie dwóch powyższych
___________________________________________________________________________
Ocena alternatyw wyboru
___________________________________________________________________________
Zakup produktu jest funkcja: zamiaru zakupu i sytuacji, w której znajduje sie podejmujacy decyzje o zakupie.
Od sytuacji kupującego mogą decydować:
- warunki wynikające z istoty sytuacji (przyczyny zakupu)
- czas w procesie podejmowania decyzji (pora dnia, presja czasu)
- warunki społeczne (normy grupowe, moda)
- warunki fizyczne (światło, dźwięk, temperatura)
- warunki towarzyszące zakupowi (nastrój, dostęp do środków finansowych, osoba sprzedawcy)
___________________________________________________________________________
Po dokonaniu zakupu produktu następuje zwykle faza jego oceny. Ogólnie można powiedzieć, że ocena ta wyraża sie w postaci dwóch stanów: zadowolenia lub braku satysfakcji.
Stan braku satysfakcji konsumenta z dokonanego zakupu prowadzi najczęściej do zjawiska tzw. dysonansu pozakupowego.
Pojawienie się tego zjawiska zagraża podtrzymywaniu lojalności konsumenta wobec marki produktu i/lub firmy, która jest jego sprzedawcą.
___________________________________________________________________________
"You should focus your sales efforts on understanding and uncovering what is infuencing her buying decision - the motive"
Dan Stiff
Marketing-mix
-place
-product
-price
-promotion
a w nowoczesnym wydaniu
-customer wants and needs
-convinience - wygoda
-cost to the customer
-communication
___________________________________________________________________________
Produktem jest wszystko, co można zaoferować nabywcom do konsumpcji, użytkowania dla dalszego przerobu
http://pl.wikipedia.org/wiki/Produkt_%28marketing%29
___________________________________________________________________________
Poziomy produktu
-prod. fizyczny - funkcje podstawowe
-produkt rzeczywisty - marka, model, rozmiar, ciężar, trwałość, jakość, wzornictwo
-produkt poszerzony - funkcje dodatkowe
___________________________________________________________________________
Cykl życia produktu:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Cykl_%C5%BCycia_produktu
___________________________________________________________________________
Analiza sytuacji produktu na rynku służy rozwijaniu strategii, które maja na celu selekcje oferowanych produktów, dopływ nowych, kształtowanie odpowiedniej struktury oferowanego asortymentu, a przede wszystkim utrzymywanie konkurencyjności oferty rynkowej firmy.
___________________________________________________________________________
Analiza sytuacji produktu:
- czy poziom jakości produktu jest satysfakcjonujący dla poszczególnych segmentów rynku?
- jaka jest szerokość asortymentu i czy należy ją utrzymywać lub zmienić?
- czy produkty są zróżnicowane i czy dostatecznie głęboko?
- czy opakowanie spełnia oczekiwania konsumentów i dystrybutorów?
- jaki jest zakres usług oferowanych klientom i czy ich poziom jest zadowalający?
___________________________________________________________________________
"Produkt to coś więcej niż fizyczne urządzenie; koncepcja która rozwiązuje czyjeś problemy."
Philip Kotler
___________________________________________________________________________
Dwie ważne rzeczy:
-rozwiązanie problemu
-dobre samopoczucie
___________________________________________________________________________
Nowy produkt może uzyskać powodzenie na rynku jeśli wszystkie odpowiedz na pytania będą pozytywne:
- czy ludziom produkt jest potrzebny?
- czy jest inny i lepszy niż to, co oferują konkurenci?
- czy ludzie będą skłonni za niego zapłacić?
___________________________________________________________________________
Kategorie nowych produktów:
- produkty nowe na świecie
_ nowe linie produktów
- produkty dodatkowe
- udoskonalenia dotychczasowych prod.
- produkty repozycjonowane
- produkty redukujące koszty
____________________________________________________________________________
Koncepcja amerykańska tworzenia nowego produktu:
Pomysł->Wykonanie->Marketing->Klient
Koncepcja japońska
Pomysł->Wykonanie->Klient->Ulepszenie------>Pomysł->Wykonanie->...
____________________________________________________________________________
Etapy kreowania nowego produktu:
-kreowanie pomysłów
-selekcja pomysłów
-rozwój i testowanie koncepcji nowego produktu
-opracowanie strategii marketingowej
-analiza ekonomiczna
-testowanie prototypu
-testowanie nowego produktu
-wprowadzenie nowego produktu na rynek
____________________________________________________________________________
Właściwości dobrego produktu (GZPEE)
-GŁĘBOKI - cechy i funkcje produktu zaspakajają pragnienia z których klient nie zdawał sobie sprawy w momencie zakupu. Głębokie produkty rozwijają się wraz z ich użytkownikami, którzy dzięki temu nie muszą szukać kolejnych nowości.
-ZACHWYCAJĄCY- produkt oferuje więcej niż potrzebujesz i kosztuje więcej niż minimum, jakie musiałbyś wydać.
-PEŁNY- produkt posiada wszystkie cechy, które sprawiają, że korzystanie z niego jest czystą przyjemnością.
-ELEGANCKI- elegancja jest kwestią gustu, ale elegancki produkt wyróżnia się estetyką. Eleganckie produkty są wykonane z dobrych i odpowiednio dobranych materiałów.
-EMOCJONALNY
___________________________________________________________________________
następne zajęcia zaczynamy od pozycjonowania |
|